MAKWAN. UnSTOPPABLE. DOKKARISARJAn Tuotanto
3-osaisen dokkarisarjan tuottaminen UFC-vapaaottelijasta ei, yllätys yllätys, ole mikään helppo homma. Youngfield oli yksi monista tuotantoyhtiöistä, joita Betsafe lähestyi tarjouspyynnön kanssa viime kesänä. Luettuani briiffin tiesin, että me olemme oikea tekijä tähän projektiin. Näin ollen palasin kesken lomaa toimistolle ja rupesin hommiin. Heti kun sain briiffin, otin yhteyttä Sami Joensuuhun. Hän ei ainoastaan ole loistava ohjaaja vaan myös harrastaa vapaaottelua. Sami innostui tuotannosta ja yhdessä ryhdyttiin työstämään treatmenttiä.
Asiakkaan briiffissä haluttiin nimenomaan 3-osaista dokkarisarjaa joten nyt meidän täytyi vain kehitellä siihen terävä treatmentti. Lähdimme kehittämään siihen visiota, jossa jokaiseen jaksoon tulisi oma näkökulmansa. Jaksot toimisivat yhdessä, mutta myös yksittäisinä kokonaisuuksina. Annoimme kuitenkin tilaa teemojen muutosta varten, koska tuossa vaiheessa meillä ei ollut mitään taustamateriaalia. Kun pääsimme juttelemaan ”Mr. Finlandin” kanssa projektista niin teemoiksi lopulta muodostuivat: History, Fear ja Horizon. Betsafe piti treatmentistä, sopimus syntyi ja voitiin aloittaa esituotanto.
Sarjan traileri
Esituotanto
Rehellisesti voin sanoa, että tuotannon aikataulu oli hieman haasteellinen. Deadline ensimmäiselle jaksolle oli kuukauden päästä kick-off palaverista. Meillä oli viikko aikaa esituotantoon, joka sisälsi sisältösuunnitelman, yhteydenotot ihmisiin, kuvausten aikatauluksen ja niiden järjestelyt. Extrahaasteen tuotantoon toi se tosiasia, että ensimmäiset kuvaukset olisivat Dublinissa. Myöskään kaikille potentiaalisille esiintyjille ei ollut olemassa minkäännäköisiä yhteystietoja. Haasteellista tilannetta helpotti tieto siitä, että kun tehdään dokumenttia, niin kaikkea ei kuitenkaan voi kontrolloida ja filmit nojaavat vahvasti tuotannon realiteetteihin. Kovan duunin ja pitkien puhelinkeskustelujen kautta saimme kaikkiin henkilöihin yhteyden etukäteen ja jokainen oli myös innolla lähdössä mukaan projektiin. Makwanilla on hyviä ystäviä, jotka halusivat olla tukemassa miehen taivalta osallistumalla dokkariin.
Tuotanto
Tuotanto alkoi Dublinissa. Kuvaajamme Jori Asikainen otti mukaansa Suomesta osan kuvauskalustosta. Samin laukku ei tietenkään tiukan lennon vaihdon vuoksi Zurichissä ehtinyt jatkolennolle. Nice. Kriittisiä kakkoskameran osia oli Sveitsiin jääneessä laukussa. Nyt osa kalustosta puuttui ja meidän olisi pitänyt olla jo menossa kuvaamaan John Kavanaghia, Makwanin valmentajaa Straight Blast Gym -salille. Minun tehtäväkseni jäi soitella Irlantiin kuvauskalustoa vuokraavalle firmalle ja neuvotella mitä on tehtävissä. Tähän vielä lisähaasteena sen tyyppinen pikku detaili, että budjettikin oli jo käytetty. Film Equipment Hire Ireland päätti antaa meille todella edullisella diilillä Red Epicin, Samin Redin sijaiseksi. Jes! Ainoa ongelma oli enää saada kamera kuvausryhmälle seuraavaksi aamuksi. Vuokrafirma oli menossa pian kiinni ja ei ollut aukeamassa kun vasta klo 9 seuraavan päivän aamuna. Siis tunti kuvausten alkamisen jälkeen. Pienen (tunnin) neuvottelun jälkeen saatiin kamera lähtemään taksilla hotellille, jossa Sami ja Jori yöpyivät. Kun tiimimme saapui hotellille, niin kamera oli respassa heitä odottamassa. Seuraavat 2 päivää olikin sitten älyttömän tiivistä kuvausta Straight Blast Gymillä ja Makwanin matkassa mukana. Näin saatiin Irlanti-osio purkkiin.
Suomen kuvaukset olikin sitten kotikenttäedun vuoksi vähän näppärämmin sovittavissa ja ne alkoivat viikkoa myöhemmin. Täällä oli edessä 3 peräkkäistä kuvauspäivää eri kaupungeissa. Ensimmäisenä päivänä käytiin Helsingin bulsalla Bulevardin klinikalla kuvaamassa josta matka jatkui kohti Tuusulaa. Seuraavana päivänä mentiin Turkuun Makwanin perheen luokse jossa meitä odotti lämmin vastaanotto. Pullakahvien jälkeen päästiin kuvaamaan hauska kohtaus Irajin ja Borhanin kanssa, josta nähdään jokaisessa jaksossa pätkiä. Käytiin Turussa myös Sports Science Labissä kuvaamassa parit haastattelut ja noin kymmenen jälkeen illalla lähdettiin ajelemaan kohti Lahtea johon me saavuttiin vähän puolen yön jälkeen. Seuraavana aamuna meillä oli Lahdessa viimeinen kuvaus jonka jälkeen urakka saatiin purkkiin onnistuneest. Whew.
Jälkituotanto
Aikataulu, todella tiukka sellainen, oli suurin huolen aiheeni tässä vaiheessa. Toast Postilta oli varattu päivät värimäärittelyyn ja äänisuunnitteluun. Päivät eivät olleet siirrettävissä. Asiakkaalle oltiin luvattu 2 kommentointikierrosta ja jokaiseen jaksoon oli viikko aikaa edittiin. Jaksoille oli jo olemassa ulostulopäivät, joihin täytyi ehtiä. Edit-päiviin sisältyi myös 15 sekunnin trailerin editointi jokaiselle jaksolle. Eikä siinä vielä kaikki, lisätilauksena tuli myös 30 sekunnin trailerin editointi projektin alkumetreille. En tiedä kuulostaako tämä paljolta, mutta voin sanoa, että paljon se on. Ei voi muuta kun nostaa hattua Samille sisällön luomisesta ajallaan ja mahtavasta ohjaustyöstä sekä Ariel Ahopalolle visionäärimäisestä editoimisesta, unohtamatta Toastin veljiä, jotka taipuivat näin kunnianhimoiseen aikatauluun ja tekivät työnsä erittäin laadukkaasti!
Pari sanaa tähän loppuun
Lopuksi haluan vielä kiittää Makwan Amirkhania luottamuksesta meihin tarinansa kertomisen suhteen. Kiitos myös Betsafelle. Arvostan suuresti kaikkia, jotka olivat mukana tässä huikeassa projektissa kameran edessä ja takana. Tätä projektia muistelen vielä pitkään lämmöllä vaikka paljon se myös vaati työtä onnistuakseen.
Alta voit katsoa kaikki tuottamaamme kolme jaksoa: History, Fear ja Horizon.
Ville Nuoraho / CEO / ville at youngfield.fi / 040 189 0076 / Ota yhteyttä!