striimaus – milloin se kannattaa? | 2 min luku

Striimaus on ollut viime ja tänä vuonna kovaa huutoa vallitsevan tilanteen kiihdyttämänä. On hyvä kuitenkin miettiä milloin striimaus kannattaa ja milloin voisi mielummin käyttää resurssit toisenlaiseen videotuotantoon. Osa suorien lähetysten jännitettä ja taikaa onkin se, kun kaikki tapahtuu livenä juuri siinä hetkessä ja adrenaliini tykyttää kunnolla. Suurimmaksi osaksi hyvällä tavalla.

Miksi suora lähetys eli striimaus?

Ensimmäisenä kannattaa kysyä, että miksi videotuotanto halutaan tehdä livenä? Jos siihen löytyy hyvä vastaus niin lähetyksen suunnittelu voi alkaa. Jos siihen ei löydy hyvää vastausta, niin ehkä jonkinlainen muu videotuotanto voisi olla parempi. Mekin olemme viime keväästä lähtien alkaneet toteuttaa striimausta asiakkaillemme ja kieltämättä siinä on kyllä parhaimmillaan jotain todella hienoa, kun tietää että ihmiset ovat kerääntyneet livenä tuotettavan asian äärelle. Tässä kuitenkin pari esimerkkiä millon lähetyksen ei tarvitse olla suora lähetys:

  • Jos et ehdit markkinoida kunnolla lähetystä etukäteen ja lähettää kutsuja striimiin, on todella vaikea saada katsojat lennosta mukaan lähetykseen.
  • Jos lähetyksessä ei ole jotain todellista suoraa lähetystä vaativaa elementtiä tai katsojia ei oteta mukaan lähetykseen vaikkapa Q&A:n muodossa.

Kuinka pidät katsojat mukana striimi-lähetyksessä?

Urheilukisoissa, massatapahtumissa, uusien tuotteiden lanseerauksissa sekä suorissa uutislähetyksissä katsoja haluaa olla ajan hermoilla ja tietää ensimmäisten joukossa asioista. Tämän kaltaisissa lähetyksissä ei välttämättä tarvitse osallistaa katsojaa mukaan lähetykseen, mutta webinaareissa ja muun tyyppisissä suorissa lähetyksissä se on erityisen tärkeää. Kannattaa pitää katsojat aktiivisina osallistujina lähetyksissä ja sisältö mielenkiintoisena, niin siitä se lähtee rakentumaan. Erilaisia osallistavia elementtejä voivat esimerkiksi olla chat, kilpailu / hyväntekeväisyys, pollssit, kuvat, kysymykset studioon, the list goes on.

Lähetykseen voidaan ottaa mukaan myös esiintyjiä webcam-yhteydellä eikä kaikkien tarvitse olla samassa paikassa samaan aikaan. Tämähän voisi olla myös vaikkapa livenä toteutetun kilpailun voittaja. Jotta lähetykseen saadaan luotua pieniä taukoja, kannattaa harkita myös videoinserttien tuotantoa jolla saadaan vaihtelua lähetykseen ja pidettyä sen sisältö dynaamisempana.

Good Space Studios – striimaus ja monikameratuotanto

Vuoden alussa me lanseerasimme uuden brändin nimeltä Good Space Studios, joka keskittyy nimenomaan striimaukseen. Good Space tekee monikameratuotantoja myös omalta studioltamme jonka saimme viime vuoden lopussa rakennettua. Sieltä löytyy maskeerauspiste, ohjaamo, odotustila ja 30m² näppärän kokoinen studiotila haastatteluihin, webinaareihin tai musaesityksiin. Aloittelimme Good Spacen toimintaa jo viime vuonna ja olemme tehneet nyt vuoden mittaan monikameratuotantoja taltiointikuvauksien ja live-striimien merkeissä. Muutamissa striimeissä olemme jo hyödyntäneet alla näkyvää settiä jossa puheet ja keskustelut onnistuvat samassa lähetyksessä. Ja striimihommahan jatkuu meillä kivalla vauhdilla. Käykää vilkasemassa meidän sivut täältä: goodspace.fi

Ei muuta kuin striimaamaan

Viimeiseksi voisin jättää kuitenkin mieleen, että striimaus ei ole vaikeaa. Live-tuotannot ovat mielekkäitä ja niitä voidaan toteuttaa studiosta tai mistä vain kunhan internet-yhteys löytyy. Eli striimin voi toteuttaa vaikka Nuuksiosta nuotion ääreltä. Turvallisia striimauksia, ollaan yhteydessä jos tarvitsette niihin apua. 🙂

Keväisin terkuin, Ville Nuoraho